Saturday, November 11, 2017

تبعیض جنسیتی در ایران


ایران در قعر جدول شکاف های جنسیتی
این تازه‌ترین خبر درباره وضع ایران درباره شکاف جنسیتی در ‌سال ٢٠١٧ است که به تازگی مجمع جهانی اقتصاد آن را منتشر کرده است؛ گزارشی که نشان می‌دهد از مجموع ۱۴۴ کشور جهان، ایران رتبه ۱۴۰ را کسب کرده است و این در مقایسه با‌ سال ٢٠١٦ که رتبه ایران در این جدول، ١٣٩ بود، یعنی یک رتبه تنزل.
مجمع جهانی اقتصاد رتبه کشورها را در ۴شاخص اقتصاد، آموزش، سلامت و مشارکت سیاسی بررسی کرده و براساس این گزارش، رتبه ایران در شاخص اقتصاد برابر با ۱۴۰ بوده است: «همچنین رتبه ایران نسبت به مجموع کشورهای دنیا (۱۴۴ کشور) در زمینه آموزش را ۱۰۰، سلامت ۱۳۵ و مشارکت سیاسی زنان را ۱۳۶ اعلام کرد.»

مطابق آمار، شانس زنان برای ورود به بازار کار بسیار کمتر از مردان است و در صورت ادامه چنین وضعیتی نه تنها احتمال نزدیک شدن آنها به هم بعید به نظر می رسد بلکه شکاف عمیق تر می شود. این شکاف پیامدهای منفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت.
بازار کار کشور هنوز برای حضور زنان مناسب نیست. زنان در ایران به دلایل مختلفی از قبیل مسایل فرهنگی، دستمزد پایین تر نسبت به مردان، شرایط نامساعد و سخت برخی از مشاغل، فرصت های شغلی را با شرایط سخت تری احراز می کنند.
با یادآوری اینکه تبعیض علیه زنان اصول برابری حقوق و احترام به شخصیت بشر را نقض میکند و با توجه به اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر اصل جایز نبودن تبعیض را تائید نموده و اعلام میکند که همه افراد بشر آزاد به دنیا آمده اند ، از نظر منزلت و حقوق یکسانند و حق دارند بدون هیچ گونه تمایزی ، از کلیه حقوق و آزادی های مندرج در آن اعلامیه بهره مند شوند ، هر گونه تبعیض علیه زنان نقض میگردد .


حقوق زنان ، حقوق بشر است

No comments:

Post a Comment