Friday, February 22, 2019

اعزام به بیمارستان؛ وضعیت نامناسب پزشکی چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی

چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجد سلیمان، در پی وخامت حال ناشی از نارسایی کلیوی به بیمارستان خارج از زندان اعزام و پس از معاینات پزشکی علیرغم نیاز به درمان به زندان بازگردانده شد. این در حالی است که پزشکان بیمارستان هشدار داده‌اند که در صورت عدم رسیدگی کافی به بیماری، ظرف شش ماه آینده این زندانی با خطرات جدی تری روبرو خواهد شد. این زندانی که از مدت‌ها قبل دچار عارضه در تنها کلیه‌اش شده است پیشتر با انتشار
نامه ای سرگشاده به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع از بی اساس بودن اتهامات مطروحه علیه خود گفته بود. آقای قدم خیری از سال ۹۰ در حال تحمل محکومیت ۴۰ ساله خود است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۹۷، چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی محبوس در زندان مسجد سلیمان، به دلیل وخامت حال عمومی ناشی از نارسایی کلیوی به بیمارستان خارج از زندان اعزام و پس از انجام معاینات پزشکی به زندان بازگردانده شد.
یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “چنگیز قدم خیری مدت‌هاست به دلیل شرایط بد زندان و عدم رسیدگی پزشکی از ناحیه تنها کلیه خود دچار عارضه شده است. روز جاری پس از انجام معاینات در بیمارستان در حالی به زندان بازگردانده شد که پزشکان بیمارستان به مسئولین زندان هشدار داده‌اند که در صورت شروع نشدن درمان وی و ادامه شرایط تحمیلی در زندان، طی شش ماه آینده با خطر جدی مواجه خواهد شد”.
چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.
این زندانی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروههای اپوزیسیون کردستان به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
آقای قدم خیری، بیش از یک سال پیش با تودیع وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد که علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.
این زندانی سیاسی تبعیدی از تاریخ اول اردیبهشت ماه سال جاری به مدت ۱۰ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده بود که در پی وعده‌های مسئولان زندان به اعتصاب خود پایان داد.
چنگیر قدم خیری در ماه گذشته طی نامه ای که متن کامل آن توسط هرانا منتشر شده است، خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع که تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته است و از بیمارهای متعدد جسمی و ضعف عمومی رنج می برد می گوید که بی گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.

No comments:

Post a Comment