Friday, June 22, 2018

گل دومین مخدر مصرفی؛ کشف حدود ۲ تن مواد مخدر از اطراف مدارس

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کشف ۲۱۲ تن ماده مخدر در سه ماه نخست امسال از افزایش مصرف ماده مخدر گل نسبت به سال گذشته خبر داد.
به گارش پایگاه خبری جامعه خبر، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تنوع مواد مخدر در کشور اظهار کرد: این مواد در دو گروه مواد مخدر نظیر تریاک و مشتقات آن مثل هروئین، کراک و مورفین و دسته محرک‌ها مثل آمفتامین، شیشه، مت‌آمفتامین، روانگردان‌ها و مواد توهم‌زا قرار دارند. از سال ۹۴ و ۹۵ تریاک و مشتقات آن بالاترین میزان مصرف را به خود اختصاص داده‌اند به طوری که ۶۵ درصد معتادان مصرف‌کننده هروئین بودند.


افشار با بیان اینکه در سال ۹۰، شیشه با ۲۶ درصد در رتبه دوم مصرف مواد مخدر قرار داشت،‌ بیان کرد: این میزان با کاهش به ۸.۲ درصد باعث شد تا ماده مخدر گل به دومین ماده مخدر مصرفی در کشور تبدیل شود و بین ۱۰ تا ۱۱ درصد مصرف مواد مخدر را به خود اختصاص دهد.

افشار در ادامه با اشاره به کشف نزدیک به دو تن مواد مخدر در اطراف مدارس نیز توضیح داد: این برنامه به شکل مشترک بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی برگزار شده است. از آنجا که کشور ما در مجاورت بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر قرار دارد باید تلاش کنیم تا کمترین تأثیر را بر روی گروه‌های حساسی نظیر دانش‌آموزان داشته باشد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه براساس قوانین بین‌المللی حداقل در شعاع ۵۰۰ متری محل‌های حساس نظیر پارک‌ها، سینماها و مدارس باید به دقت رصد شوند، اظهار کرد: در ایران نیز براساس تفاهم‌نامه سال ۹۶ این مسئله در دستور کار قرار گرفت و نیروی انتظامی بر مدارسی که در نزدیکی بافت‌های حاشیه‌ای هستند تمرکز کرد. این آمار نشان دهنده مصرف مواد مخدر در مدارس نیست بلکه اقدامی پیشگیرانه است و این دو تن مواد گرم به گرم توسط خرده‌فروشان توزیع می‌شده و از سوی مأموران نیروی انتظامی جمع‌آوری و ضبط شده است.

وی در ادامه افزود: ممکن است هدف این فروشندگان دانش‌آموزان نبوده باشد اما مطلقا نباید نزدیک مدارس شاهد چنین مسائلی باشیم. این طرح در آینده نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

No comments:

Post a Comment