Wednesday, August 29, 2018

واقعه مدرسه راه شهدا ارومیه؛ صدور حکم ۳۶ سال حبس برای دو تن از معترضان

 صفر عبدالهی و احمد جهانگیری، دو تن از شهروندان محبوس در زندان ارومیه که سال گذشته به دنبال انتشار خبر تعرض جنسی سرایدار مدرسه راه شهدا در اسلام آباد ارومیه به دختر دانش‌آموز و اعتراض به آن واقعه بازداشت شده بودند، توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه عمومی ارومیه جمعا به تحمل ۳۶ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صفر عبدالهی و احمد جهانگیری دو تن از شهروندان اهل ارومیه توسط شعبه ۱۱۲ دادگاه عمومی ارومیه هر یک به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.


این شهروندان سال گذشته به دلیل اعتراض به مساله انتشار خبر تعرض جنسی سرایدار مدرسه راه شهدا در اسلام‌آباد ارومیه به یک دختربچه بازداشت شده بودند.

“تخریب اموال دولتی، شرکت در اغتشاشات، اجتماع و تبانی، تمرد در مقابل دستور ماموران و توهین به مقدسات” اتهامات مطروحه علیه این افراد عنوان شده است.
با توجه به تعدد اتهامات مشخص نیست آیا اعمال ماده “تجمیع احکام” در مورد این افراد صورت گرفته است یا خیر، در صورت اعمال این ماده میزان زمانی که این افراد در زندان تحمل حبس خواهند کرد کاهش زیادی خواهد یافت.

صفر عبدالهی هم‌اکنون در بند جوانان و احمد جهانگیری در بند ۱۴ زندان ارومیه نگهداری می‌شوند.


مدرسه راه شهدا پس از پایان اعتراضات

گفته میشود در این پرونده تعداد پرشمار دیگری محکوم شده اند، لازم به یادآوری است مورخ ۱ تیرماه سال جاری دادستان ارومیه مدعی شد در راستای این اعتراضات ۱۵۶ تن از شهروندان بازداشت شدند.

از میان بازداشت‌شدگان بسیاری در ابتدا تبرئه شده و باقی بازداشت شدگان نیز با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند. از این بین اما آقایان عبدالهی و جهانگیری به دلیل عدم توانایی در تهیه وثیقه کماکان در زندان به سر می‌برند.

لازم به یادآوری است، در آبان ماه سال گذشته خبری مبنی بر تجاوز سرایدار مدرسه راه شهدا در ارومیه به یکی از دانش آموزان منتشر شد که اعتراضات بسیاری از مردم را به همراه داشت. در این اعتراضات مردم با آتش زدن برخی اموال مدرسه اعتراض خود را نشان دادند که نهایتا بسیاری از شهروندان نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

گفتنی است دادستان ارومیه این خبر را تکذیب کرده و گفت: “در ارومیه هیچ گونه پرونده تعرض یا آزار و اذیت کودکان تشکیل نشده است”.

No comments:

Post a Comment