Wednesday, January 2, 2019

حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس دانشجویان؛ اعتراضات ادامه دارد

در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران که منجر به کشته شدن ۱۰ تن و مجروح شدن تعدادی دیگر شد، روز گذشته و امروز شمار زیادی از دانشجویان همراه با خانواده‌های دانشجویان حادثه دیده، در پارکینگ و مقابل در ورودی این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان پاسخگویی مسئولان شدند. امروز همچنین ویدئویی در رسانه ها منتشر شد که گفته می‌شود در آن محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد سوار بر خودرو
خود با ورود به محوطه واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه با سرعت از روی دانشجویان معترض رد شد، در پی این حادثه دو تن از دانشجویان مجروح شدند هر چند ساعاتی بعد صالح اسکندری مدیر رسانه‌های دانشگاه آزاد ضمن تکذیب این موضوع انتشار این فیلم را کار “رسانه‌های ضدانقلابی” دانست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۹ دی ۹۷، دومین روز تجمع اعتراضی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران در پی حادثه واژگونی اتوبوس این واحد شکل گرفت.
دانشجویان در این تجمعات با سر دادن شعارهایی از جمله “قاتل بیا بیرون”، “مسئول بی لیاقت، استعفا استعفا”، “ولایتی ولایتی اسوه بی لیاقتی”، “مسئول بی لیاقت، محاکمه محاکمه”، “دانشجوی شهیدم، خونتو پس میگیرم”، “عزا عزا است امروز، دانشجو صاحب عزاست امروز”، “ولایتی، طهرانچی استعفا استعفا” و “دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد” خواستار پاسخگویی مسئولین و برخورد با مقصران این حادثه شدند.
همچنین روز جاری ویدئویی در خبرگزاری برنا منتشر شد که گفته می‌شود در آن محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد سوار بر خودرو خود با ورود به محوطه واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه با سرعت از روی دانشجویان رد شد که در پی این حادثه دو تن از دانشجویان مجروح شدند.
گفته می‌شود پس از این حادثه نیروهای اورژانس در محل حاضر شده و نسبت به مداوای دانشجویان اقدام کردند. از آخرین وضعیت مصدومان اطلاع دقیقی در دست نیست.
در حالی که ویدئوی منتسب به این حادثه در فضای مجازی دست به دست می‌شد بدون شفاف سازی کافی صالح اسکندری مدیر رسانه‌های دانشگاه آزاد ضمن تکذیب این موضوع انتشار این فیلم را کار “رسانه‌های ضدانقلابی” دانست.
همچنین روز جاری محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز به محوطه دانشگاه رقت و دانشجویان معترض در خلال صحبت‌های وی با سر دادن شعارهایی خواهان استعفای علی اکبر ولایتی و محمد مهدی طهرانچی شدند.
گفتنی است دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران طی دو روز گذشته در پی حادثه واژگونی اتوبوس این واحد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شده بود، در اعتراض به آنچه بی لیاقتی مسئولان دانشگاه در حفظ جان دانشجویان می‌نامند اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در محوطه این دانشگاه کردند.
لازم به یادآوری است در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران در تاریخ ۴ دی‌ماه، ۱۰ نفر کشته‌ و بیش از ۲۵ تن زخمی شدند.
مادر یکی از دانشجویان جانباخته در حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در تجمع روز گذشته گفته بود: “دخترم پر پر شد، یک مسئول باید جواب من را بدهد، من تا جواب نگیرم، تا جواب خون به ناحق ریخته شده دخترم را نگیرم از پا نمی نشینم. چطور وقتی اتوبوس کربلا چپ می‌شود میگویید شهید اما به این بچه ها میگویند «فوتی»، بچه‌های ما شهدای علم هستند. خواهشم از شما دانشجویان این است که پشت من بایستید و من را تنها نگذارید”.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز روز گذشته طی بیانیه ای که متن کامل آن پبشتر توسط هرانا منتشر شده است ضمن ابراز همدردی با خانواده های دانشجویان جان باخته در حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران و جامعه دانشجویان کشور، نسبت به سیاست های دولت در زمینه حمل و نقل و شرایط اقتصادی رانندگان و کامیون داران انتقاد کرد و هشدار داده است که احتمال تکرار حوادث این چنینی وجود دارد.
در بخشی از این بیانیه که در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد منتشر شده، آمده است:”در رابطه با این سانحه، آنچه مسلم است مسئولان دانشگاه آزاد که به دلیل سودآوری بیشتر، اتوبوس فرسوده را به کار گرفته‌اند و مسیر تردد اتوبوس را ایمن نکرده‌اند تقصیر مستقیم دارند. دولت و دیگر سازمان‌های ذیربط نیز که در رابطه با تعویض وسائل حمل و نقل عمومی و حمایت مالی از چرخه حمل و نقل عمومی مسئولیت دارند، مقصر در پدید آمدن چنین سوانح دلخراش در کشور هستند”.
پیش از این شهربانو امانی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران سیاسی‌کاری و شکل خصوصی‌سازی را از علل حادثه اتوبوس دانشگاه‌ آزاد تهران برشمرد و گفته بود: “چون دانشگاه محصور و دور از چشم نهادهای نظارتی بوده است، از هر آهن‌پاره و اتوبوس اسقاطی برای حمل و نقل دانشجویان استفاده می‌کردند؛ خدا می‌داند پیمانکار دست چندم بوده که کار را مدیریت می‌کرده است؛ چون با این روند خصوصی‌سازی در کشور، سعی می‌کنند برای کار انجام شده پول بیشتر دریافت کنند و هزینه کمتری بپردازند”.
وی در ادامه گفت که اتوبوس واژگون شده مربوط به خط اسلام‌شهر و رباط کریم بوده که شش سال پیش از رده خارج شده است. شهربانو امانی با انتقاد از مدیریت دانشگاه آزاد گفت مدیران این دانشگاه به جای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بودجه‎ها را صرف «حوزه‌های سیاسی و سیاسی‌کاری» می‌کنند.

No comments:

Post a Comment