Wednesday, January 2, 2019

دستکم ۹ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روز گذشته و امروز، جمعی از بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی مقابل مجلس شورای اسلامی، جمعی از کشاورزان استان ‎اصفهان در حوالی پل خواجو، جمعی از بازنشستگان کشوری مشهد، جمعی از کارگران خدماتی نیشابور و خانواده هایشان، جمعی از کارگران کارخانه «اگزوز خودرو» خراسان واقع در شهرستان نیشابور، جمعی از دانشجویان، کارگران و طلاب، مقابل سازمان خصوصی‌سازی، جمعی از کارگران و کارکنان بیمارستان
امام خمینی کرج، جمعی از کارکنان موسسه اعتباری وحدت اهواز مقابل استانداری خوزستان و جمعی از کارگران خدمات شهری شهرداری سربندر در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، صبح امروز چهارشنبه ۱۲ دیماه ۹۷، جمعی از بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار پرداخت مطالباتشان شدند.
تجمع‌کنندگان با تاکید بر ضرورت همسان‌سازی حقوقشان از وضعیت بودجه سال ۹۸ انتقاد داشته و نگرانی خود را ابراز کردند.
آنها چند خواسته مشخص و کلیدی دارند: اجرای دقیق همسان‌سازی و ترمیم عادلانه‌ی مستمری‌ها، بیمه‌ی همگانی کارآمد و مناسب، کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در معرض بحران و انحلال صندوق‌های بازنشستگی‌ای که نمی‌توانند برای بازنشستگان مثمرثمر باشند.
کارگران، معلمان و پرستاران بازنشسته و همچنین بازنشستگان صندوق فولاد در این تجمع حضور داشتند.
کشاورزان اصفهان در میان تدابیر شدید امنیتی دست به تجمع اعتراضی زدند.
به گزارش آفتاب، امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷، جمعی از کشاورزان اصفهان حوالی پل خواجو تجمع کردند.
کشاورزان نسبت به بی‌توجهی مسؤولان اعتراض داشته و خواستار رسیدگی به وضعیتشان و بهبود شرایط اشتغال در اصفهان بودند.
کشاورزان استان ‎اصفهان در دور جدید اعتراضات خود با پایان مهلت ده روزه که برای برای تأمین حق آبه شان به دولت داده بودند، برای یازدهمین روز متوالی، علیرغم حضور گسترده ماموران یگان ویژه و پلیس ضد شورش اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
این تجمع از بستر خشک زاینده رود در مقابل پل خواجو اصفهان آغاز شد. کشاورزان قصد داشتند به سمت سی و سه پل و استانداری حرکت کنند که با ممانعت نیروهای نظامی مواجه شدند.
کشاورزان شعارهایی از جمله “این‌ همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی”، “حتی اگر بمیریم، حق‌آبه را می‌گیریم”، “روحانی دروغگو زاینده‌رود ما کو”، “کشاورز می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد”، نیروی انتظامی به هوش باش، زحمتکشیم نه اوباش” سردادند.
یکی از زنان کشاورز اصفهانی در جریان تجمع امروز کشاورزان خطاب به مسئولان گفت: «ما داریم زندگی کاذب میکنیم. تمام زنان در خانه نان میپزند و سبزی پاک میکنند. در خانه دیگران کلفتی میکنند. این درد دل همه زنان کشاورز است. به خدا ما بدبخت شدیم. ما فقیر و بدبخت شدیم. شما را به خدا و پیر و پیغمبر رحم کنید. به مردمی که فقیر شدند رحم کنید. به عالمی که بین جاهلان گمنان است. چرا به داد ما نمیرسید. چرا وقتی میخواهیم حرف بزنیم…».
انتقال بخشی از آب زاینده رود به یزد و عدم تأمین حق آبه کشاورزان باعث شده این کشاورزان در سال‌های گذشته بارها دست به اعتراض بزنند.
همچنین گزارش‌هایی از درگیری نیروهای ضد شورش با معترضان منتشر شده است.
طی روزهای گذشته نیز کشاورزان در استان ‎اصفهان در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه شان اقدام به برگزاری تجمع کرده بودند.
بحران آب در ایران یکی از مسائل عمده محیط‌زیستی محسوب می‌شود و تا به امروز بارها به تنش و درگیری انجامیده است.
پیش‌تر در تاریخ ۳ آذرماه نیز کشاورزان معترض اصفهانی برای بیست و پنجمین بار طی کمتر از یکسال، خط لوله انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد را تخریب کردند.
خشکسالی و پروژه‌های مختلف آب از شهرهای مختلف ایران، سال‌هاست که درگیری‌ها و اعتراض‌هایی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره» ایران «از همه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود». بنا به برخی برآوردها، ایران امسال‌ خشک‌ترین سالش در نیم قرن گذشته را از سر می‌گذراند.
کشاورزان و تراکتورداران در تعدادی از شهرها و روستاهای اصفهان در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب زاینده رود در فصل پاییز و نبود حمایت مادی نیز معترض هستند.
اعتراض به وضعیت آب مورد نیاز جهت کشاورزی در اصفهان از مدتها پیش در جریان است. این اعتراضات از اوایل دهه ۹۰ خورشیدی آغاز شده و در سال‌های اخیر شدت گرفته است.

No comments:

Post a Comment