Sunday, October 8, 2017

شرح ماده 20اعلامیه حقوق بشر

شرح ماده 20اعلامیه جهانی حقوق بشر

شرح ماده 20اعلامیه جهانی حقوق بشر
ماده 20اعلامیه جهانی حقوق بشر(بند اول ميگه كه 1.هر کس حق دارد آزادانه مجامع و جمعیتهای مسالمت آمیز تشکیل دهد
آزادی مجامع و جمعیتها آزادی شرکت در اجتماعات به معنای آزادی در هر اجتماع اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و..می باشد .انسان حق دارد که با دیگران  ارتباط داشته باشد

آزادی اجتماعات و تظاهرات یکی از نشانه هاي دموکراسی است که مردم میتوانند با مشارکت عملی و حضور مستقیم در صحنه حرف خود را بدون واسطه به گوش مسئولين  برسانند . بعضي وقتها ممکن است در برای حقوق و آزادی های عمومی افراد جامعه،اخلال یا کاستی  ایجاد شود و مردم را در فشارهاي شديد قرار بدهد، واین  همدلی و اجتماعی بودن مردم است كه ميتواند اين كاستي ها يا فشار ها را  به قدرت اجتماعی تبدیل کنه  تا مسئولین و افکار عمومی را متوجه خواسته های خویش سازند . این حق بعنوان یکی از حقوق مربوط به آزادی های عمومی در اسناد بین المللی و در شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده . نهایتا این مقاومت زمانی پیش می آید که عده ای ذینفع از قدرت عمومی و فشارهای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و … بر خود احساس نارضایتی کنند.در دنیای مدرن،لزوم شرکت انسان در اجتماعات به این خاطر
است که سرنوشت انسان در اختیار خود می باشد  و برای  تعیین سرنوشت  از ابزارهای اجتماع استفاده می کند .
حق راهپيمايي يكي از حقوق مسلم مردم است در قانون اساسي اصل ٢٧و ٢٦ وبند ١ماده ٢٠اعلاميه جهاني حقوق بشر تجمعات و راهپيمايي را به رسميت شناخته شده. البته راهپيمايي با اسلحه ممنوع است.
اما در نظام حاكم بر ايران براي گرفتن مجوز راهپيمايي بايد از هفت خوان گذر كرد و شرايط را طوري قرار داده اند كه براي راهپيمايي بايد از كساني مجوز گرفت كه قرار است عليه همان ها تجمع شود طبيعيه كه مجوزي براي اينگونه تجمعات صادر نميشود وحتي با افراد شركت كننده برخورد جدي هم خواهد شد.
بنابراين كساني كه در تجمعات سازماندهي شده حكومتي شركت كند بعضاً   يك امتياز هايي هم شامل حالشان ميشود.
به عنوان مثال هرساله روز ١٣آبان روز دانش آموزان و قشر هاي مختلف مردم راهپيمايي  ميكنند و به دانش آموزاني
كه در اين تجمع شركت ميكنند نمراتي هم كمك ميشود.
در ٢٢بهمن ماه سالگرد پيروزي انقلاب هم راهپيمايي هست كه براي شركت كنندگاني كه از كاركنان دولت هستند مرخصي و مزاياي تشويقي در نظر ميگيرند.
در اين تجمعات با توهين و شعارهاي ضد انساني ذهن و افكار مردم را به سمت و سويي ميبرند كه حاكمين برنامه ريزي كردند و يكي از اهداف نظام در اين تجمعات سازماندهي شده محكم كردن پايه هاي نظام را محكم كنند و خط و نشاني براي مخالفان با حكومت اسلامي ايران بكشند.
اما تجمعاتي كه برخلاف اين گزينه ها از نظر حاكمين كاملاً غير قانوني و قابل پيگرد هستند. حتي اگر مسالمت آميز و از سرحق خواهي باشد ،
به عنوان مثال تجمع و اعتراض دانشجويان در ٧٨و با برخورد ماموران حكومتي  به فاجعه ي كوي دانشگاه تبديل شد و عده ي زيادي دستگير و كشته و مصدوم شدندو عده اي هم كه ناپديد شدند و جمهوري اسلامي سرپوش بزرگي روي اين اتفاقات گذاشت و قربانيان اين فاجعه را ضد انقلاب و مرتد خواند.
يا در اعتراضات بعد از انتخابات ٨٨ باز هم با برخورد شديد ماموران حكومتي مواجه شد كه نتيجه اش زير گرفتن مردم با ماشين پليس و ضرب و شتم مردم و دستگيري و كشته شدن بسياري از جوانان منجر شد.در اين جريان در زندانها به افراد زيادي تجاوز شد و حكومت جمهوري اسلامي ايران مسئوليت هيچكدام از اين اتفاقات را قبول نكرد .در اين اعتراضات نقض فاحش حقوق انساني از طرف جمهوري اسلامي ايران محرض بود و در راس اون نقض ماده ٢٠اعلاميه جهاني بود وحتي در قانون اساسي ايران آنرا به رسميت شناخته هم عمل نكرد .
در هر صورت آزادی اجتماعات یکی از آزادی های اساسی است که افراد بتوانند آزادانه و بطور مسالمت آمیز دور هم گرد آیند . و از افکار و عقاید یکدیگر بهره بگیرند و هیچ گونه مانعی برای تجمع آن ها در بین نباشد ، این حق آزادی اجتماعات ،در منابع حقوق بشری متعددی به رسمیت شناخته شده که از مهمترین منابع میتوان به معاهدات و اسناد حقوق بشری اشاره کرد
اما بند دوم ماده ٢٠ ميگه كه:
هیچ کس را نمی توان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد.
متاسفانه در جمهوري اسلامي ايران  در روز ١٣آبان دانش آموزان رو به اجبار وارد تظاهرات ميكنندو اگر شركت نكنند در نمره انضباط آنها تاثير گذار هستش و حتي موردهايي وجود داره كه بعد از شركت نكردن دانش آموز در راهپيمايي تنبيه بدني و جريمه در نظر گرفته شده.
در راهپيمايي هاي ديگر افرادي كه شركت نميكنند امتياز منفي ميگيرند و ممكنه حتي در صورت تكرار منجر به اخراج كاركنان شود.
در سوالات گزينش براي استخدام هميشه از شركت در راهپيمايي و انتخابات پرسيده ميشود و من خودم شاهد بودم كه در گزينش شركت پتروشيمي ايران تمام سوالات عقيدتي و مذهبي و شركت در راهپيمايي ها پرسيده ميشد اما دريغ از يك سوال تخصصي در مورد كار يا حرفه استخدام شونده كه همين روش استخدامها و گزينش ها ثمره اش شده اينكه الان تو كشورمون در بيشتر ارگانها با  مشكلات عديده اي مواجه هستند.


اجتماعات معمولا همایش های موقتی است براي  تبادل آزاد و نظرات افراد و هماهنگی برای دفاع از منافع مشترک . ولی تظاهرات و راهپیماییها به معنی  اینکه افراد با حضور در معابر عمومی و استفاده از یک فرصت نمایشی به بیان خواسته ی جمعی خود می پردازند .
 اصل ٢٦قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران :
احزاب ،جمعيتها،انجمنهاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليتهاي ديني شناخته شده آزاد هستند.مشروط بر اينكه اصول استقلال ،آزادي وحدت ملي و موازين اسلامي واساس جمهوري اسلامي را نقض نكنند.

در ارتباط با همین قانون تبصره ۲ ماده ۶ قانون احزاب مي گويد كه:

برگزاری راهپیمائیها با اطلاع وزارت کشور ( نه با کسب مجوز ) بدون حمل سلاح در صورتی که به تشخیص کمیسیون ماده ۱۰ مخل به مبانی نظام اسلام نباشد و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارکهای عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است .

نکته مهم اینه که تبصره ۲ ماده ۶ قانون فعالیت احزاب ، تشخیص اخلال به مبانی اسلام را بر عهده کمیسیون ماده ۱۰ قرار داده و در ماده ۱۶ در بند ( ح ) و ( ط ) قیدهايي را برای آن مشخص کرده است .

بند ( ح ) : نقض موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی

بند ( ط ) : تبلیغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشریات مضله

چند تا مثال خدمتتون عرض میکنم که در جمهوری اسلامی ایران چطور به تجمعات مسالمت آمیز حمله ور میشه و با آنها برخورد میکنه.
 در تجمع ٧آبان در شهر پاسارگاد عده زيادي دستگير كردن و زنداني كردن و حتي نوري همداني از مراجع تقليد در انتقاد شدیدی به اين تجمع گفته بود كه جاي تعجب داره كه با وجود بسيج و سپاه عده اي به پاسارگاد بروند و همان شعارهايي را بدهند كه براي خميني ميداديم و با اين وجود باز ما زنده نشستيم و تماشگر هستيم .يعني به صراحت اعلام ميكنه كه بگيريد بزنيد حتي بكشيد ولي اجازه تجمع نديد چرا كه اينگونه تجمعات خطر جدي براي نظام و حكومت ديكتاتوري هست.
تجمعات ديگري كه حكومت به آنها هجوم برده  و  مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگير كرده تجمع كارگران هپكو اراك بود كه عده زيادی از كارگران را مصدوم  و دستگير كردند.
تجمع مالباختگان موسسات از سر حق خواهي مدتهاست كه مردم پولهاشون در موسسات قرار دادند و حالا كه پولشون طلب ميكنند با گاز اشك آور و باتوم جوابشون دادند و عده اي هم دستگير كردن.
تجمع رانندگان خط واحد كه با بازداشت و ضرب و شتم شديد اين افراد مواجه شد و رضا شهابي يكي از آن افرادي هستش كه الان مدتهاست به خاطر حق خواهي زنداني شده.و حتي به بيشتر دستگير شده ها كه مصدوم بودند اجازه درمان ندادند.
در تجمع اعتراضي بانه كه عده زيادي هم دستگير شدند تنها خواستشون اين بود كه كولبران را نكشند
اما جمهوري اسلامي در جوابشون با گاز اشك آور و ضرب و شتم و زنداني کردن ، يك بار ديگه حقوق انساني ، كه هر شخصي بايد داشته باشه رو نقض كرد
به اميد اينكه در آينده نزديك در كشور عزيزمون ايران شاهد احقاق حقوق هر شخص و برابري در بين تمام اقشار مردم ايران باشيم .
ماده ٢٠:
   ماده 20: 1 هر کس حق دارد آزادانه مجامع و جمعیتهای مسالمت آمیز تشکیل دهد.
2 هیچ کس را نمی توان مجبور به شرکت در اجتماعی کرد.

  

No comments:

Post a Comment