Wednesday, October 4, 2017

دریای صبر

درياي صبر



مقدمه
شب هايشان ستاره ندارد
خواب براي آنها به معناي آرامش نيست .
خواب فرار از يك سياهيست،نديدن لحظه هاي سخت زندگيست .
دنياي آنها با ديگران متفاوت است سرگرمي آنها كتك خوردن و تجاوز است
 زندگي شان شبيه فيلم هاي اكشن است براي نمردن تلاش ميكنند هر چند كه انگار از بدو تولد مرده اند
كودكان بد سرپرست بلاتكليف ترين افراد جامعه هستند .
سرگذشت كودكان بد سرپرست.!
بي شك زندگي اين افراد آبستن حوادث ناگوار و بدبياري ها است .
عوامل زيادي باعث اين حوادث است مانند:ناپدري ،نامادري ،اعتياد والدين ،فقر،معلوليت كودكان،بيماري روحي والدين و ...
خطراتي كه اين كودكان را تهديد ميكند:
به دليل ضرب و شتم بسياري از اين كودكان دچار شب ادراري ،كم خوابي ،شكستگي استخوان ،نابيناو كم بينا شدن ،ناشنوا و كم شنوايي،زخم هاي بدني ضربه مغزي ،ضربه هاي روحي و در بعضي موارد منجر به مرگ آنها مي شود.
اغلب آنها هم مجبور به فرار از خانه ميشوند و گرفتار خطرات اجتماعي ديگر
مانند :تجاوز ،اعتياد،دزدي،قتل و ...
روانشناسان بر اين باورند افرادي  كه در كودكي خشونت را تجربه كرده اند دچار بيماري هاي روحي و رواني و ناهنجاري هاي بسياري هستند و از افسردگي هاي مختلف رنج مي برند.

 نشانه های افسردگی
در کودکان نمرات کودک افت می کند زیاد می خوابد اما باز هم خسته است اظهار بی ارزشی می کند با دیگر همسالان خود رابطه ندارد برنامه های جالب را قبول نمی کند خاطرات خوش، کودک را به وجد نمی آورد بیش از هر زمان دیگری گریه می کند و نمی خواهد دلداری اش دهید  به نظر بی تفاوت می آید و کمتر حرف میزند .
پرسش:
چه كساني در برابر اين معضل مسئول هستند؟
چه كساني بايد اين مشكل را حل كنند ؟
چه راهكارهايي براي پيشگيري يا حل اين معضل وجود دارد؟
تعريف دقيقي از كودكان بد سرپرست وجود ندارد و مشخص نيست به چه كساني گفته مي شود .ولي نبايد به سادگي از اين معضل گذشت.
تصور لحظات حوادثی که بر کودکان اتفاق می افتد ، نفس را تنگ میکند، قلب را به درد میآورد،اگر شما حدس می‌زنید که کودکی به نوعی تحت آزار قرار دارد باید: کودک را به محلی امن و آرام ببرید. اطلاعاتی دقیق از چگونگی آزارهایی که به او رسیده کسب کنید. آرام باشید و کودک را عصبانی نکنید. برای این که کودک آزارهایی که دیده آشکار کند، به او اطمینان قلبی بدهید تا باورتان کرده و تمامی اتفاقات را صادقانه بیان کند. به کودک بگویید به او کمک می‌کنید و از دیگران نیز برایش کمک خواهید گرفت. تمامی اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، یادداشت کنید. فوراً به مقامات مسئول در این زمینه گزارش دهید.
    خانواده مهم ترين عاملي است كه فرد مي تواند به انواع جرائم حتي طلاق و فرار از خانه روي بياورد و يا برعكس خانواده مي تواند با ارائه راهبردها و آموزش هاي لازم نقش هدايتگر و بازدارنده نيز داشته باشد.
براساس بررسي هاي كارشناسان مشخص شده است اغلب كودكاني كه
    بد سرپرست هستند، نسبت به ديگر كودكان جامعه مستعد ترين افراد براي انجام هر گونه جرائم و اعمال تبهكارانه هستندوبه دليل نداشتن شرايط درست، ولگرد شده و يا اين كه به شبكه هاي قاچاق مواد مخدر، سرقت، فساد و فحشا كشانده مي شوند .
معمولاً اينگونه افراد در بزرگسالي با فرزندان خود هم با خشونت رفتار ميكنندو اين يك چرخه هنجار شكن است كه از نسلي به نسل ديگر سرايت ميكند و جامعه در دراز مدت دچار بيماري ميكند

در ايران برنامه ريزي و تدبيري براي اين معضل وجود ندارد.سران حكومت
براي معضلات اجتماعي ارزشي قائل نميشوند و تمام تلاش آنها براي نگهداري و حفظ نظام است و قرباني شدن افراد جامعه و كودكان براي آنها مهم نيست 
يكي از  كنوانسيون هاي حقوق كودك كه معمولاً در ايران شاهد نقض آن هستيم.
ماده‌ 3

 1. در تمام‌ اقدامات‌ مربوط‌ به‌ كودكان‌ كه‌ توسط‌ مؤسسات‌ رفاه‌ اجتماعي‌ عمومي‌ و يا خصوصي‌، دادگاهها، مقامات‌ اجرائي‌، يا ارگانهاي‌ حقوقي‌ انجام‌ مي‌شود، منافع‌ كودك‌ از اهّم‌ ملاحظات‌ مي‌باشد.

 2. كشورهاي‌ طرف‌ كنوانسيون‌ متقبل‌ مي‌شوند كه‌ حمايتها و مراقبتهاي‌ لازمه‌ را براي‌ رفاه‌ كودكان‌، با توجه‌ به‌ حقوق‌ و وظايف‌ والدين‌ آنها، قيم‌ و يا ساير افرادي‌ كه‌ قانوناً مسئول‌ آنان‌ هستند، تضمين‌ كنند و در اين‌ راستا اقدامات‌ اجرائي‌ و قانوني‌ مناسب‌ معمول‌ خواهد گرديد.

 3. كشورهاي‌ طرف‌ كنوانسيون‌ تضمين‌ خواهند نمود كه‌ مؤسسات‌، خدمات‌ و وسائلي‌ كه‌ مسئول‌ مراقبت‌ و حمايت‌ كودكان‌ هستند مطابق‌ با معيارهائي‌ باشند كه‌ توسط‌ مقامات‌ ذيصلاحيت‌ خصوصاً در زمينه‌هاي‌ ايمني‌، بهداشت‌، تعداد كاركنان‌ آن‌ مؤسسات‌ و نحوه‌ نظارت‌ و بازرسي‌، تعيين‌ شده‌ است‌.در قوانین ایران به این تاکید وضرورت کمترپرداخته و در تصمیم گیری‌ها یااقدامات دولتی و قانونی كمتر به آن اهميت داده شده است.


مقاله از:ابوالفضل پرویزی

No comments:

Post a Comment